A tanulási stílus ismerete nagyon fontos ahhoz,
hogy a tanulásra fordított idő során minél hatékonyabbak legyünk, az új
ismeretek elmélyülhessenek, akár később is könnyedén előhívhatóak legyenek.
A tanulási stílusokat különböző szempontok
alapján osztályozhatjuk. A tanulási stílusok elkülönítésére rengeteg, eltérő
elmélet született. Van olyan tanuláselmélet, amely a környezeti tényezőktől
teszi függővé a tanulás eredményességét, mint a hőmérséklet, hang, vagy a fény.
Más elmélet szerint a különböző tanulási stílusok elkülöníthetőek egymástól
szociális motívumok alapján, vagyis az alapján, hogy a gyermek egyedül vagy
csoportban tanul könnyebben. Létezik olyan megközelítés, amely a fizikai
körülmények alapján különíti el a tanulási stílusokat, azaz hogyan tanul a
gyermek különböző napszakokban, milyen hatással van rá a mozgás. Más
megközelítések az érzelmi klímát (motiváció, strukturális szint), vagy a
pszichológiai (reflektív vagy impulzív típus) tényezőket veszik számba a
tanulási stílusok leírására (Heacox, 2006).
1. A tanulási stílusok osztályozása az érzékleti modalitások alapján (Szitó, 2005)
A tanulók különböző szinten igényelhetik, hogy
hallás, látás, vagy mozgás - tapintás útján gyűjtsenek, dolgozzanak fel új
információkat (Szitó, 2005). A bemeneti csatorna, tehát a különböző érzékleti
modalitások alapján a következő tanulási stratégiákat különböztethetjük meg:
Auditív stílus:
Azok a személyek, akik legkönnyebben hallás után, auditív ingerek segítségével
sajátítanak el új ismereteket, főként a szóban elhangzott információkból
tanulnak hatékonyan. Ez azt jelenti, hogy az auditív stílusú tanuló számára nem
hátrányos a frontális oktatás, mivel az elhangzott szövegből ki tudják szűrni,
el tudják raktározni a kellő mennyiségű és minőségű információkat. Az auditív
stílusú tanuló számára azonban hasznos lehet az is, ha egy csoportmunka
keretein belül a társaitól hallja a tananyagot, mivel viszonylag kevés embernél
fordul elő, hogy ez az elsődleges stratégia. Az auditív stílusú tanulók számára
hasznos lehet, ha tanulás során hangosan olvassák fel, vagy mondják fel
maguknak a megtanulandó részeket.
Vizuális stílus: Elsősorban a látottak, vizuális ingerek alapján szerzik meg
maguknak az információt. Ha látnak egy képet, szöveget, ábrát vagy táblázatot,
a felidézésnél könnyedén le tudják írni szóban vagy lerajzolni a látott
anyagot, mert agyuk könnyebben raktározza el a vizuális úton érkező
információkat. A vizuális stílusú tanuló számára fontos a tanulás során a
szemléltetés, illetve ha egyedül tanul, segítségére lehetnek rajzok, ábrák,
valamint a különböző színekkel történő kiemelés is.
Audio-vizuális stílus: Az eddig említett két tanulási stílus ötvözete. Ahhoz, hogy
igazán hatékony legyen az információ feldolgozása az audio-vizuális stílusú
tanuló számára, egyszerre kell látnia és hallania az információt.
Mozgásos stílus: A kisgyermek nagy része mozgás útján fedezi fel a világot.
Gondoljunk csak az óvodásokra, akik nagyon könnyen visszaidéznek egy mozgással
kísért mondókát, versikét. Ezt a technikát alkalmazza az alsó tagozatos diákok
nagy része, és a tanulásban akadályozott gyermekek egy része is. A mozgásos
stílusú tanuló számára a mozgás segíthet az információk feldolgozásában, raktározásában,
sőt a hasonló mozgássorok ismétlése a felidézést is megkönnyítheti. Ha a
tanulásszervezésben rendszeresen alkalmaznának mind a finommotorikára, mind a
nagymotoros mozgásokra alapuló tevékenységet, a gyermekek
információelsajátítása sokkal hatékonyabb volna, és jóval motiváltabbak
lennének.
Mechanikus stílus: Ez a technika hasonlít a mozgásos stílusra, mert ez is a
mozgásos tevékenységeken alapszik, azonban különbözik abban, hogy itt
gyakorlati tevékenységek végzése során történik a tanulás. Az új ismeretek
gyakorlati úton történő feldolgozása segíti az elmélyítést. Kiváló példa erre
az, hogy egy kisgyereknek hiába mondjuk el, hogyan kell cipőfűzőt kötni, nem
fogja megtanulni, mert nem érti. Meg kell neki mutatni, és sokszor el kell
gyakorolni, hogy menjen. A mozgásos stílus mellett ezt a technikát alkalmazza a
legtöbb gyermek és a tanulásban akadályozott gyermekek legnagyobb része is,
ezért lenne szükség a mozgás és az önálló tevékenységek során történő tanulás-
tanítás beépítésére az oktatás kereteibe.
2. A tanulási stílusok osztályozása a társas környezet alapján
Az emberek különbözhetnek abban a tekintetben,
hogy legszívesebben egyedül, párban, kiscsoportban, esetleg felnőtt segítővel
tanulnak (Szitó, 2005). A szociális motívumok, a társas környezet a
következőképpen jelenhetnek meg a tanulásban.
Társas stílus:
Vannak olyan személyek, akik akkor tudnak igazán hatékonyan tanulni, ha ezt nem
egyedül teszik, hanem társaságban. Ez a társaság lehet egy tanulópár, vagy a
kooperatív csoportmunka során kialakult tanulócsoport. Ezek a tanulók jobban
szeretik, ha a csoport közösen jut megoldásra, ha elmagyarázzák neki
többféleképpen, amit nem értenek.
Csendes stílus:
Az előző tanulási stílusnak pont az ellentéte, ugyanis a csendes stílusú
tanulók egyedül szeretnek tanulni, ha társaik magyaráznak, azt kevésbé fogadják
el, inkább hátráltató tényezőnek fogják fel a társak jelenlétét a tanulási
folyamatban.
3. A tanulási stílusok osztályozása az információra történő reagálás alapján
Impulzív stílus: Az elnevezéséből adódóan az ezen stílust alkalmazó személyekre a
hirtelen, átgondolatlan válaszadás, a “bekiabálás” a jellemző. Sokszor
reagálnak az intuícióik alapján, az első eszükbe jutó feleletet mondják ki.
Előbb adnak választ, minthogy mérlegelnék annak helyességét.
Reflektív stílus: Az előző stílus ellentéte. Jellemzője, hogy a személy a
válaszadás előtt alaposan átgondolja a válaszát, elemzik a kérdést, logikai
rendszerekbe helyezik az információkat. Reflektív stílussal rendelkező
személyek, akik általában helytálló érvekkel tudják alátámasztani a válaszukat.
4. A tanulási stílusok a környezeti ingerekre való reagálás alapján
A tanulás környezetének jellemzői nagyban
befolyásolják a tanulás eredményességét. Az emberek különböző módon
preferálhatják a zaj és a csend szintjét, a helyiség tágasságát vagy
zsúfoltságát, az aktuális hőmérsékletet, illetve a megvilágítást (Szitó, 2005).
5. A tanulási stílusok a motiváció alapján
A tanulók közti megkülönböztetés itt elsősorban
arra vonatkozik, hogy a személyekre milyen mértékben van hatással a külső
motiválás, illetve tanulási folyamatukat milyen mértékben irányítja saját belső
motivációjuk, vagyis „mennyire belső ösztönökkel (kíváncsiság, kompetencia,
pozitív önértékelésre törekvés, a teljesítmény elérése) vagy milyen mértékben
külső ösztönzőkkel (tárgyi, társas, tevékenység megerősítők, illetve a tanítási
környezet irányított, strukturált volta) késztethető inkább a tanuló a tanulási
tevékenységre” (Szitó, 2005, p.12).
Nehéz feladat azonban egy tanulócsoport tagjainak
tanulási stílusát felmérni, viszont hosszútávon teljes mértékben kifizetődő. A
pedagógusnak a feltérképezést csak egyszer kell elvégezni, cserébe a tanuló a
neki legmegfelelőbb módon kaphatja az információkat, és így a tanulás hatásfoka
a maximumhoz közelíthet.
Miután kiderült, hogy melyik tanuló, milyen
stílussal tanul, ennek megfelelően szervezhetjük meg az órát. Arra azonban
ügyelni kell, hogy ne terheljük minden tanuló, minden információfeldolgozási
csatornáját egyszerre, mivel összezavarodhatnak a hirtelen információhalmaztól,
és a jó szándék az ellenkezőjébe csaphat át. Ezért is alkalmazhatóak jobban a
tanórán a kooperatív technikák, mivel ilyenkor egyénileg differenciálhatjuk a
feladatokat, és könnyebben alkalmazhatjuk a személyre szabott tanulási
stratégiákat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése