Minden gyermeknek, tanuló felnőttnek vannak
tanulási stratégiái, technikái, de sokszor nem is vagyunk tudatában annak, hogy
mely tanulási stratégiák, technikák lehetnek számunkra a leginkább előnyösek.
Ahhoz, hogy az új ismereteket, feldolgozzuk, elsajátítsuk és később elő is
tudjuk hívni, ismernünk kell a saját magunk számára legelőnyösebb tanulási
stratégiákat, technikákat. A jelen magyar oktatási rendszerben azonban a
legtöbb pedagógus megfeledkezik arról, hogy megtanítani a tanulás „hogyanját”
éppoly fontos, mint a tananyag feldolgozása.
A következőkben a tanulási stratégiákról és
technikákról szeretnénk írni, ugyanis úgy gondoljuk, hogy ezek ismerete nélkül
a tanulási folyamat nem lehet teljes, komplex.
Mi a stratégia?
„Stratégiának nevezzük a válaszok rendezett
szekvenciáját, amelyek valamilyen probléma megoldását célozzák. A stratégia egy
terv, amely magába foglalja az információgyűjtés szakaszait, valamint az
információ feldolgozását, továbbá annak előhívását egy problémamegoldás során.”
(Szitó, 2005. idézi: Swanson- Watson, 1982.)
Tehát a stratégia egy rendkívül összetett fogalom, hiszen egy
komplex folyamat lépéseit foglalja magában.
Mi a tanulási stratégia?
„Az oktatási folyamatban
alkalmazott tanítási-tanulási stratégiákon azokat a – kognitív belső
tartalmukat tekintve komplex – eljárásrendszereket értjük, amelyek segítségével
a diák képes kialakítani az alapvető gondolkodási-megismerési műveleteket,
egyúttal eljut odáig, hogy ezeket elvileg azonos más helyzetben, új
problémamegoldásokban is alkalmazza” (Nagy Sándor, 1993.)
Tehát valójában a
megismerő folyamat során összetett eljárásokból, eljárásrendszereinkből épülnek
fel tanulási stratégiáink, amelyek nem csak az információfeldolgozásban
lehetnek segítségünkre, hanem az ismeretek hétköznapi életünkben való
alkalmazásában is. Összességében elmondható, hogy a tanulási stratégiák a
problémamegoldó gondolkodás kialakulásában játszanak fontos szerepet. (Szitó,
2005.)
Kozéki és Entwistle (1986) a tanulási stratégiák
három alaptípusát különbözteti meg: a mélyrehatolót, a szervezettet és a
mechanikusat.
- A mélyrehatoló tanulás a dolgok megértésére törekszik. Ebben elsősorban a nagy összefüggések megragadása, az új ismeretek régiekhez való kapcsolása, széles áttekintés, következtetések levonása, rendszerszemlélet játszik domináns szerepet.
- A szervezett tanulás a rendszeresség, a jó munkaszervezés alapkövetelményeire épül.
- A mechanikus tanulás a részletek megjegyzésére épül. Az összefüggések feltárása e módszerben alig kap szerepet. A rövidtávú, minél pontosabb ismeretfelidézés e tanulás elsődleges célja.
E három fő tanulási stratégia úgynevezett elemi
tanulási technikákból épül fel. Ezek egy-egy tanulónál sajátos módon
keverednek, és eredményezik egyik vagy másik stratégia dominanciáját.” (http://alsos.fazekas.hu/wiki/Tanul%C3%A1si_strat%C3%A9gia 2012.03.02. 15:47)
a.
Szöveg hangos
olvasása.
b.
Néma olvasás.
c.
Az elolvasott
szöveg elmondása.
d.
Az elolvasott vagy
elmondott anyag néma átismétlése szövegbeli támpont nélkül.
e.
Elmondás más
személynek.
f.
Elolvasott vagy
elmondott szövegről magnófelvétel készítése és visszajátszása.
g.
Ismétlés (bármely
módon).
h.
Beszélgetés a
társakkal a tanult információról.
i.
Áttekintés:
Előzetes: a cím, alcímek, főbb bekezdések,
fejezetrész rövid összefoglalója.
Utólagos: aláhúzások áttekintése, saját vagy
tanári jegyzettel való összevetése.
j.
Ismeretlen szó
meghatározása.
A szövegkörnyezet elemzése, felbontása alapján.
Visszalapozás a könyvben korábban tanult
fejezethez.
Szótárak, lexikonok, kisegítő könyvek
felhasználása.
k.
Aláhúzás: a
fontosabb részek kiemelése céljából.
l.
Parafrazeálás:
egyes mondatok, szövegrészek átfogalmazása; saját szavakkal történő elmondása,
értelmezése.
m.
Kulcsfogalmak
kiírása.
n.
Kulcsfogalmak
definíciója
o.
Jegyzetelés.
Hallott anyag alapján. Szöveg olvasása közben. A jegyzetelt anyag vizuális
tagolása. (Aláhúzás, nagybetűs írás, nyilak, betűk és számok, egyéni jelek,
színek, stb.)
p.
Tanári vázlat vagy
ábra értelmezése.
q.
Fogalmak közötti
kapcsolatok megkeresése és ennek rögzítése. Egy lényeges fogalom köré
illeszkedő asszociatív fogalmak. Alá- és fölérendeltségi viszonyok.
Mellérendelt viszonyban lévő fogalmak. Ellentétes fogalmak. Ok-okozati
kapcsolat.
r.
Összefoglalás
készítése.
s.
Kérdések feltevése.
Mit fogok megtudni? Mit nem értek? Mire kaptam választ? Mit tudok most, hogy
tanulmányoztam a szöveget? stb.
t.
Saját vagy mások
által feltett kérdésekre válaszadás.
u.
Ábra készítése.
v.
Ábra, grafikon
tanulmányozása, értelmezése
w.
Az anyag elmondása
jegyzet vagy vázlat alapján.
A bonyolultabb tanulási stratégiákban összekapcsolódnak
egymással az elemi tanulási stratégiák. A következőkben az SQ4R technikát, a
MURDER- programot és a tanulás IPOO- modelljét fogjuk jellemezni.
Az SQ4R technika
A technika leírása Thomas és Robinson (1972)
nevéhez fűződik, hat fontosabb lépésből épül fel (Szitó, 2005).
- Scan= Előzetes áttekintés
- Query= Kérdések alkotása
- Read= Elolvasás
- Reflect= Az olvasott információk átgondolása
- Recite= Felidézés
- Review= Ismétlő áttekintés
Az SQ4R technika lépései alapján a tanulás első
lépése, hogy áttekintjük, végignézzük a feldolgozandó anyagot. Először végignézzük,
hogy miről lesz szó, vannak-e ismerős elemek, mi az új, az ismeretlen, valamint
olyan támpontokat keresünk, amelyekhez az új anyagot hozzá tudjuk kapcsolni.
A következő lépés a kérdésalkotás. Ekkor az
anyag feldolgozását segítő kérdéseket alkotunk magunknak. A kérdésalkotásnak
két fontos szerepe is lehet: egyrészt passzív olvasásból aktív lesz, másrészt
előrevetítjük azt a kommunikációs formát, amellyel majd a számonkérés során
találkozhatunk.
Az elolvasás a technika harmadik lépése, amikor
végigolvassuk a szöveget, megismerkedünk az új információkkal.
Az elolvasás után átgondoljuk az olvasott
szöveget, összekapcsoljuk az új ismereteket korábbi tudásunkkal,
törvényszerűségeket, példákat keresünk.
A felidézés lépésekor megpróbáljuk emlékezetből választ adni
korábbi kérdéseinkre.
Az utolsó lépés az ismétlő áttekintés, amikor a
számonkérés, vizsga, teszt előtt újra végigmegyünk azokon a lépéseken, amelyek
az elmélyítést, a pontos felidézést segítik.
A technika leírói Dansereau 1979 és munkatársai
(1979) szintén hat fontosabb lépést különítenek el a programon belül (Szitó,
2005).
- Mood= hangulatteremtés
- Understanding= megértés
- Recalling= visszahívás
- Digest= emésztés, feldolgozás
- Expanding= kiterjesztés
- Reviewing= áttekintés
A MURDER- program első lépése a
hangulatteremtés. Ekkor kialakítjuk a megfelelő motivációt, felkészülünk az új
ismeretek feldolgozására, célkitűzéssel, időbeosztással és
figyelemösszpontosítással.
A második lépés a megértés. Ekkor fontos, hogy
kiemeljük azokat a részeket az új anyagból, amelyeket nem értünk, amelyek nem
egészen világosak, ugyanis ezekre a részekre a feldolgozás részénél vissza kell
térni. Ha ismeretlen szavak miatt nem világos egy-egy rész, akkor azokat
kikeressük, szinonimákat keresünk rájuk.
A program harmadik lépése a visszahívás, amelynek
három módját érdemes alkalmazni:
A parafrazeálást, a hálóalkotást és a kulcsfogalmak elemzését. A
parafrazeáláskor saját szavainkkal ismételjük át az anyagot, hálózatalkotáskor
logikai kapcsolatokat keresünk az új anyagban, a kulcsfogalamak elemzésekor
pedig kiemeljük a lényegesnek tartott fogalmakat és megmagyarázzuk azokat.
Az emésztés, avagy a feldolgozás résznél a nem egészen világos
részek feldolgozása történik.
A program ötödik lépése a kiterjesztés, amikor
az újonnan tanultakkal kapcsolatban fogalmazunk meg kérdéseket.
Végül az utolsó lépés az áttekintés, amikor az
új információk visszahívása érdekében újra ismételjük az anyagot.
A tanulás IPOO- modellje (Mező, 2004)
Az „IPOO” kifejezés szintén a tanulás
egyes fázisainak kezdőbetűiből összeállított mozaikszó.
Ezek a fázisok a következők:
1. Input= az információgyűjtés
2. Process= az információfeldolgozás
3. Output= az információ visszaadása, alkalmazása
4. Organizáció=
tanulásszervezés, mely meghatározza az előző fázisok hatékonyságát
A három komplex stratégia arra hívja fel a
figyelmünket, hogy a stratégiák csak úgy lehetnek hatékonyak, ha az elemi
tanulási technikák alkalmazásában van egy bizonyos sorrend, vagy csak bizonyos
stratégiák együttesen lehetnek csak hatékonyak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése